vrijdag 4 november 2011

NIET ALLEEN TUINIEREN

Als in de herfst de bladeren beginnen te vallen krijg ik weer zin om iets nieuws te doen.
Niet met de tuin wel iets met grond, klei dus, ik ga dan graag kleien en dat doe ik in Nieuwe Pekela.
Deze keer heb ik daar Raku gestookt en dat doe ik ook in Veendam.



In deze oven worden buiten de objecten Raku gestookt en na een tijd worden ze er uitgehaald met een tang, dat is niet zo makkelijk er breekt nogal eens wat.





Daarna worden ze in een zinken vat of vuilnisemmer gegooid en bestrooid met houtkrullen, als het gaat branden deksel er op. Na ongeveer 15 minuten wordt alles er uitgehaald en besprenkeld met water. Zodra alles is afgekoeld kan het schoongemaakt worden met een schuursponsje.
Raku objecten kunnen niet in de regen staan anders vervagen de kleuren, ze zijn ook niet waterdicht.



Deze zijn met wit glazuur gestookt.(Veendam)



Groen glazuur.(Veendam)



Blauw glazuur.(Veendam)

Geen opmerkingen: