zondag 17 mei 2020

EUPHORBIA (WOLFSMELK)

Er staan verschillende soorten Euphorbias in de tuin in allerlei kleuren en maten.
De meeste zaaien zich hier rijkelijk uit.
Alle soorten bevatten giftig melksap, het sap kan bij contact met de ogen blindheid veroorzaken.



Kruisbladwolfsmelk zaait zich goed uit en zou, volgens de boeken, mollen, ratten en muizen verjagen, maar hier niet.




Een laag soort, loopt erg snel alle kanten op.











Deze hebben we ook met rode stengels.




Euphorbia dulcis chameleon, volgens de boeken niet winterhard, houden van zon en kalk. Hier groeien ze al jaren op veengrond en hebben zelfs - 20 doorstaan. Ook in de bostuinen groeien ze.
Zo zie je dat de boeken niet altijd kloppen, het beste is zelf alles uitproberen.











Een hele kleine komt overal op.


Een hele hoge, wel 1,75 m.





Euphorbia ceratocarpa 1,50 m hoog.




Een lage soort loopt ook snel.





Dit is mijn favoriet Euphorbia griffithii , ze mogen hun gang gaan. We hebben inmiddels hele velden.
Ze combineren mooi met Stinkende gouwe en Thermopsis (Schijnlupine)



Deze Libel zat op de Thermopsis.


7 opmerkingen:

Zem zei

Ondanks de gevaarlijke "witte melk", die ze afgeven, ben ik ook een fan van de Euphornia's.
Wat hebben jullie een prachtig assortiment.
Die kruisbladwolfsmelk heeft zich hier zo maar vanzelf gevestigd.
Maar ik ben helemaal weg van de Euphorbia griffithii: wat een schoonheid!
Die ga ik op mijn lijstje zetten!
Hartelijke groeten van Zem.

Jan Wilde een Tuin zei

Kom maar halen, ik heb er genoeg voor je.

Lisa at Greenbow zei

Your collection of Euphorbias is very nice. I can't seem to grow them. They don't like the soil in my garden.
That is a beautiful dragonfly.

fruitberg zei

Die Euphorbia dulcis chameleon (of toch iets vergelijkbaars) staat hier ook, zaait zich vlot uit. Mooi plantje (net zoals de andere ;-))

natuurlijk-rijk zei

Allemaal gele toefjes in je tuin en wat een verscheidenheid. Ik heb ze hier ook in de prairie tuin gezet heel bepalend maar heel mooi beeld geeft dat.

Helma zei

Wauw.... wat een soorten heb je in je tuin staan zeg! Prachtige gewoon. het is een heel eldorado aan verschillende varianten maar ook heel mooi. dat de melk giftig is weet ik maar ik wist niet dat dit blindheid kon veroorzaken!

Groetjes, Helma

Angelika zei

Allemaal heel mooi. Die hele kleine, is dat Kroontjeskruid? Daar heb ik er veel van.
Liefs,
Angelika