dinsdag 15 februari 2022

DE GELE LIS ( IRIS PSEUDACORUS )

 Op 4 plekken in de tuin moest de Gele Lis eruit, ze werden te groot.

Robert en Henri zijn druk bezig om de Gele Lis er uit te spitten.


Ze namen teveel ruimte in beslag, de paden werden ook te smal. Ze zaaien zich ook heel goed uit.


We hebben 10 kruiwagens vol met Gele Lis in de rillen verwerkt.

Ze zien er eetbaar uit, maar ze smaken  zeer bitter en zijn giftig.                                                                 

Uit de wortelstok maar ook uit de overige delen worden stoffen gehaald die als braak en laxeermiddelen worden gebruikt. 

Van de gedroogde wortelstok werd vroeger niespoeder gemaakt.                                  

De bloemen worden gebruikt als kleurstof voor stoffen en wol.



Nu hebben we hebben we drie nieuwe borders, kan ik weer planten kopen.


Twee heb ik al ingeplant, ik had nog 2 Hamamelissen.





Voor deze border moet ik nog planten/struiken gaan zoeken. Langs de vijverrand is het erg vochtig.

5 opmerkingen:

Thea zei

Fijn Jan, weer nieuwe planten uitzoeken :)

Angelika zei

Wat een knoepers, die wortels! Leuk weer nieuwe plekjes.
Liefs,
Angelika

Zem zei

Dat was weer flink werken, Jan.
Ik merk ook in onze tuin dat de gele lis zich uitzaait en soms wat opdringerig is.
Weer plekjes vrij: dat wordt weer kijken op tuinplanten punt en-el. Ik vermoed dat we 2 weken geleden op dezelfde zaterdag van deze firma de planten geleverd kregen: de auto kwam toen vanuit Groningen
;-) Ik had toen 2x2 meter om opnieuw in te planten.
Hartelijke groet, Zem.

Jan Wilde een Tuin zei

Zem, was het een jonge dame die de planten heeft bezorgd ?

Zo ja dan was het dezelfde.

Gr Jan(Wilde een Tuin)

Zem zei

Ja, Jan, een hartelijke, enthousiaste jonge vrouw en ze kwam vanuit Groningen gereden. Leuk hé?