dinsdag 10 juni 2014

WAAROM HAVIKSKRUID (HIERACIUM)

Er zijn wel 10 soorten Havikskruid in Nederland te vinden, wij hebben 2 soorten.
Langs de vijver staan er heel veel, dat is het Oranje Havikskruid (Hieracium aurantiacum)
                  Ze trekken vlinders en andere insecten in grote hoeveelheden aan.
                        Al het Oranje heeft niets met het WK voetbal te maken.



Nu nog dicht, wat ook al een prachtig gezicht is.






Zaadpluis






Dicht



Open










Hierom staat er veel Havikskruid in de tuin, in nog geen 15 minuten tijd zijn deze foto's gemaakt en dan heb ik het nog niet over de vlinders.







De foto's zijn gemaakt met een Canon Power Shot SX 220.


 
 Dit is waarschijnlijk Weidehavikskruid (Hieracium caespitosum Dumortier)
 
 
 


3 opmerkingen:

AnneTanne zei

Ik heb ooit Oranje Havikskruid in een border geplant, maar daaruit heb ik hem allang verwijderd. Vandaaruit heeft hij zich uitgezaaid naar de bloemenweide, het bloemrijk grasveldje, en het hooiland in de boomgaard. Ik vind het een heerlijk vrolijk bloeiertje, al wordt hij door natuurpuristen wel als een (soms invasieve) exoot beschouwd. Schermhavikskruid bloeit hier in het najaar vaak.

Janneke zei

Ook ik heb havikskruid in de tuin, ooit gezaaid en ze blijven maar het breidt zich niet erg uit. Die gele soort ken ik niet. Het zijn schitterende foto's met al die insecten er op.

Zem zei

Mooie foto's van het havikskruid, duidelijk een insectentrekker.