woensdag 24 juli 2019

ZE ZIJN ER WEER, MAAR WAT HET ZIJN?

Elk jaar komt er wel één op, meestal midden in een pad tussen de houtsnippers.
Ik heb hem al een paar keer verplant, kan zij niet tegen, gaat dan dood.




                    Tot voor kort wist ik niet wat het was, dankzij DENISE weet ik nu wat het is.



                                    Een Brede wespen orchis (Epipactis helleborine)



                                   Zulke cadeautjes krijg je als je natuurlijk tuiniert.
                    We hebben er nu drie staan, twee midden in het pad en één in de border.





  Haar naam dankt zij aan het feit dat bestuiving alleen door Plooivleugelwespen plaatsvindt.


                                            Zij bloeit van juni tot september.


                                 En dan nog een vraag, wie o wie weet welke plant dit is?
                                                   Hij staat in Doemies Toen.
                                                          Hieronder dus.
                        Ik weet het, met dank aan Jannie VALERIANA ALLIARIIFOLIA


5 opmerkingen:

Denise zei

Drie stuks! Mooi! Ik ben jaloers. De mijne is al uitgebloeid.

Lisa at Greenbow zei

Beautiful plants. Lucky you that they popped up in your garden.

Rob van natuurlijk-rijk.be zei

Heel mooi ik hoop ze ooit ook in onze tuin te krijgen

Thea zei

Mooi Jan, die orchideetjes!

SuperMasj zei

Leuke orchideeën (ikke jaloers), de onderste plant ken ik niet.