maandag 13 april 2020

CAMELLIA EN DE HAAN

Nu er geen tuinbezoek mogelijk is, wat vaker een blogbericht over de tuin nu.


Er wordt vaak gezegd dat Camellia's in Nederland en België niet winterhard zouden zijn. Hier staan ze al meer dan 10 jaar in de tuin en doen het prima, ze hebben hier in het Noordoosten zelfs -20 C overleefd. Beschermen doen we ze niet.
De meeste staan onder bomen en groeien daar uitbundig, sommige zijn al 3 m hoog.
Ze hebben wel zure grond nodig, voor de rest gewoon uitproberen, zelfs in de volle zon doen ze het hier. De meeste Camellia's hebben we in België gekocht bij  Guy van Rysseghem  , op 1 na, die hebben we van de Aldi en die staat in de volle zon.






























Deze roze is van de Aldi in de volle zon.




Dit is er een met een dopje.






Dopje eraf en dan wordt ze ......


Zo


Nadeel van de bloemen, ze verkleuren naar bruin en blijven dan nog lang aan de plant zitten.



Hoewel deze nog wel apart is.








Deze is al 3 meter hoog.









De haan kleurt mooi bij deze Camillia.



4 opmerkingen:

fruitberg zei

Mooie foto's.
Ik ken een camellia die > 50 jaar oud is. Wanneer je de juiste variëteit neemt is de vorst echt geen probleem idd.
Zie ik daar een Hagoromo tussen de foto's?

Jan Wilde een Tuin zei

Dat zou kunnen, ik heb ze in 2007 gekocht bij Guy van Rysseghem.

Lisa at Greenbow zei

What gorgeous camillias. I am surprised that they grow so well for you. The cock is a perfect compliment to the red one.

Zem zei

Een prachtig assortiment weer, Jan.
Hier heb ik er maar twee: een witte en een rode.
De witte krijgt veel zon en zelfs in de droge zomer nauwelijks extra water.
Toch een verbazend royale bloei dit jaar en gezond donkergroen blad.
Wat een sterke planten, ik kan me voorstellen dat je er veel hebt aangeplant.
Hartelijke groeten van Zem.