woensdag 22 april 2020

JUDASPENNING EEN WAARDEVOLLE PLANT

Judaspenningen zijn makkelijke planten, ze voelen zich overal thuis. Groeien in de zon , halfschaduw en schaduw en op de meeste grondsoorten. De plant dankt zijn naam aan de zaaddozen die op penningen lijken (Zilverlingen) Judas verraadde Jezus  voor zilverlingen. Toen Judas zich verhing vielen de zilverlingen op de grond en daaruit groeide de Judaspenning ( elk nadeel heeft zijn voordeel).


Lunaria annua de witte variant, zaait zich makkelijk uit en staat leuk op donkere plekken.




Lunaria annua de paarse, hebben we dit jaar overal in de tuin staan een geweldig gezicht.


Zowel de witte en de paarse kunnen wel een meter hoog worden en  krijgen mooie ronde zaaddozen.









De vaste Judaspenning ( Lunaria rediviva) wordt ook 1 meter hoog en heeft ovale zaaddozen.


Alle Judaspenningen zijn aantrekkelijk voor insecten en zijn waardplanten voor vlinders zoals het Oranjetipje, Koolwitje en de Lijnvalkmot.





5 opmerkingen:

Muggenbeet zei

Ik ben ook fan en ben blij met elke judaspenning die ergens opduikt. Er zitten hier heel wat vlinders op en helaas ook krabspinnen die de vlinders in judaspenning verrassen.

Angelika zei

Mooi zijn ze! De stekjes die ik van je kreeg bloeien nu ook!
Liefs, Angelika

Groengenot zei

Lunaria rediviva 1 meter hoog? Wauw! Bij mij blijft die maar zo’n 30 cm. Ik heb deze winter een hele groep uitgezaaide judaspenningen uitgeplant en da’s echt prachtig nu. Een witte vorm van L annua? Naar die zaden ga ik eens op zoek. 😊

Lisa at Greenbow zei

This beautiful plant has become an invasive in my part of the world. I had never heard the story that went with this plant. Interesting.

Zem zei

Mooie foto's.
Bij mij is de paarse judaspenning verdwenen. De witte heb ik elk jaar wel en de overblijvende ook. Maar zo hoog als bij jou? Nog niet de helft.
Hartelijke groeten van Zem.