woensdag 23 september 2020

WANNEER IS EEN BES EEN BES

 Een bes is een vlezige vrucht, wat je vooral kan zien bij de Karmozijnbes.


Deze bessen zijn erg geliefd bij vogels en andere dieren. De zaden die in de bessen zitten worden uitgepoept door de vogels. Ze worden als het ware voorbehandeld in de maag van vogels en andere dieren door het maagzuur. 

Dat merken we goed in de tuin, ze komen overal op.


                                                    

Ook met de Hulst is dat zo, nog even dan komen de Merels, Koperwieken en Kramsvogels weer snoepen.



Bessen zijn verschillend van vorm: rond, ovaal, langwerpig en ingedeukt, zoals deze bes aan de Fuchsia. Of de vogels deze lusten weet ik niet.



De Leycesteria (Grootmoeders oorbel of Fazanten bes) de kippen eten ze niet, Fazanten ? 




Veel soorten bessen, de meeste zijn al opgegeten.


Dit zijn de bessen van de Aronskelken, giftig , de naaktslakken zijn er gek op.

Bessen zijn meestal erg kleurig zodat ze door dieren goed te zien zijn. In de winter zijn de bessen een belangrijke voedselbron voor vogels en er zitten veel vitamines in. De planten met bessen zijn afhankelijk voor hun verspreiding van dieren.


Of dit ook bessen zijn weet ik niet, ze zijn van de Kiespijnboom (Zanthoxylum simulans)
Ik heb een besje geproefd , doe ik niet meer, mijn lippen en tong werden gevoelloos.



De bessen van de Salomonszegel ze zijn giftig maar worden ook gegeten.



Vlierbessen, onze kippen zijn er gek op. Je kan er veel mee doen, wijn maken, jam en sap.

Dat bessen kleurig zijn om op te vallen kan je aan de volgende foto's goed zien.



                                         Na een paar dagen waren ze allemaal op gegeten.




Wat de naam van dit struikje is weet ik niet, dit jaar voor het eerst deze kleurige bessen.






6 opmerkingen:

Ga met Jos(m)é zei

Doe je wel voorzichtig met het proeven van onbekende bessen?

Zem zei

Zo mooi, die diversiteit aan bessen!
Maar ik schrik ook even van jouw bessenproe(f)ven.
Je weet, Jan, je kunt alles eten, maar sommige bessen / paddenstoelen maar één keer....
Hartelijke groeten van Zem.

Lies zei

Een mooie/bonte verzameling!
Lie(f)s.

Denise zei

Oei, jij durft! Zem heeft gelijk. Maar ze zien er inderdaad allemaal smakelijk uit.

Angelika zei

Mooie besjes! Je weet heus wel wat je wel of niet in je mond moet steken!
Liefs,
Angelika

Helma zei

Wat ontzettend leuk om zoveel verschillende bessen te zien zeg!
De Karmozijnbes. vind ik sowieso een prachtige bes en die groeit hier ook in het park. Een erg leuk blog Jan.

Groet, Helma