woensdag 5 januari 2022

VLAS EN HENNEP

We hebben al jaren hennepstrooisel in het kippenhok, nu is de hennep veel duurder geworden.                

Sinds kort hebben we vlasstrooisel dat een stuk goedkoper is dan hennep, maar ......!!




Helaas vinden de ratten het vlasstrooisel erg lekker.


Overal zitten gaten in, dan maar weer vallen zetten.


Dit is de tweede rat die in de val zat, ze zijn behoorlijk groot.


De ratten leggen we altijd op een open plek waar ze al snel gevonden worden door de roofvogels .




We hadden nog twee grote kunststof ringen.



Daar hebben we de balen vlasstrooisel ingezet en de ratten komen er niet in. 

Probleem opgelost.




2 opmerkingen:

Willem zei

Hennep of vlas als strooisel voor de hoenders. Uit mijn kinderjaren, eerste helft jaren '50, herinner ik me nog dat mijn vader voor zijn 300 legkippen in het nachthok turfstrooisel gebruikte. Niet dat de kippen er veel in krabden, want ze hadden een heel grote ren en daarin was het veel aangenamer vertoeven. Heb later wel eens bedacht dat je in dezelfde ruimte die onze kippen hadden, naar de huidige maatstaven enkele duizenden legkippen in kwijt kon en dan zouden ze nog genoeg 'scharrelruimte' hebben.
Het hok was vooral voor de nacht en om eieren in te leggen. Daarvoor hadden we een speciale legkist laten maken en dat werkte goed.
Wat ik bedacht tijdens het lezen van je blog was dat mijn vader (1916) het altijd over 'hump' had, waarmee hij het gewas (vezel)hennep bedoelde, maar hij had het wel over henneptouw. Van de 'humpvezels' maakt men henneptouw placht hij te zeggen, al was alle touw die niet op een klos zat zoals touw voor stro- en hooipakjes, een 'reep'.

Angelika zei

Nou, wat een slimme oplossing!
Liefs,
Angelika