maandag 24 oktober 2016

NA REGEN KOMEN ER ...PADDENSTOELEN

Het is een hele tijd erg droog geweest hier in Groningen. Na een paar dagen regen is er veel veranderd in de tuin. Overal waar ik kijk zie je paddenstoelen, hoe snel kan het gaan.
Een ommetje in de tuin en dan.. ze schieten echt als paddenstoelen uit de grond.











Elfenbankje.



Van dit soort hebben we er elk jaar duizenden, ze groeien in de houtsnippers, de naam ben ik vergeten. Maar Angelika wist het Spaanderfranjehoed.







Dit jaar voor het eerst de Grote Stinkzwam (Phallus impudicus) , ik rook hem al voordat ik hem zag.
De naam van deze paddenstoel is makkelijk te vinden van alle andere niet.









Ook weer van de partij, de aardster, elk jaar komen er meer.













                           Als er mensen zijn die de namen weten hoor ik dat graag.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Het zelfde verhaal hier, veel paddestoelen maar wat het precies zijn is me een raadsel. Zelfs met een nieuwe paddenstoelengids blijft het moeilijk.

Hetty zei

Ik weet de namen niet, maar wel dat ze prachtig zijn.

Janneke zei

Het is altijd weer een wonder hoe die paddestoelen zo snel de grond uit komen en jullie hebben wel een heel groot assortiment. Vooral die houtsnippers die er vol mee staan is een blikvanger, je kunt er bijna niet lopen zonder op de paddestoelen te trappen.

Zem zei

Namen, Jan, dat is altijd een crime. Het ene jaar weet je een aantal te benoemen, het jaar daarna moet je alles weer opnieuw opzoeken.
Je hebt wel heel veel soorten: mooi hoor. En al die zwammetjes op de houtsnippers: we kunnen de paden hier haast niet meer belopen, zo veel zijn er ineens.
Hartelijke groet, Zem.

Angelika zei

Die duizenden op de houtsnipperpaden schijnen Spaanderfranjehoed te heten, volgens een kenner :)

Denise zei

Prachtige paddestoelen! Een goede reden voor houtsnipperpaadjes. Ik krijg ook steeds meer aardsterren en dit jaar heb ik voor het eerst dodemansvingers.

hoveniersbedrijf Zutphen zei

Wat een prachtige beelden van de paddenstoelen in je tuin. Wie zei dat de regen vervelend is? Het brengt veel moois!